Skriv til nettet guide – 5 huskeregler

Når du skriver tekst til en hjemmeside er disse 5 grundlægende huskeregler  gode at have baghovedet. Det handler om at fastholde læseren, få kommunikeret budskabet præcist og uden indpakning, og sørge for at teksten er læsevenlig både for brugeren og for søgemaskinen.

1.  Start med pointen
Hvad handler teksten om? Start gerne med med et par liner der opsummerer indholdet for hele siden. Undgå at bygge spændingen op og at gemme de gode pointer til sidst, da det er meget sandsynligt at læseren slet ikke når ned til de sidste linjer af teksten.

 

2. Opbygning af tekst
På nettet skimmer man mere end man læser, og ofte skanner man hen over teksten for at finde noget der er interessant. Derfor anbefales det at bruge;

  • Små korte afsnit ,
  • Korte og præcise overskrifter på underafsnit
  • Bullets for overskueligheden skyld, og hvis du alligevel remser op
  • Billeder og grafik er også godt, og kan måske spare en masse tekst og forklaring.

 

3. Hvilke ord (keywords) handler teksten  om
Det er meget sandsynligt at din tekst omhandler et emne som er højt prioriterede ift. vores søgemaskineoptimering. Udvælg gerne inden du skriver, hvad det er for (et) ord  som teksten handler om, og brug disse ord  i overskriften, underoverskriften og så meget det giver mening i brødteksten. Men husk læsevenlighed og brugeroplevelse går forud for at søgemaskineoptimeret tekst.

 

4. Link gerne (men på den rigtige måde)
Links skal der til,. Skriver du eksempelvis om Data Warehouse linker du sådan:

Læs mere om Data wareshouse

og IKKE sådan:

Læs mere om Data Warehouse her)

Hvis de ord du vælger at linke fra er de du har defineret i punkt 3. – giver det særlig værdi at linke til de sider som handler om dette.

 

5. Skriv til målgruppen og skriv spændende
Hvem er målgruppen?  er det folk der ikke kender jer, eller er det superbrugere. Taler du hen over hovedet  på dem eller i øjenhøjde. Den typiske læser på nettet er ubarmhjertig, og hurtigt væk igen hvis teksten ikke føles relevant, eller hvis teksten er for kedelig.