Growth Marketing / Growth Hacking

Growth marketing er definition af en ny type marketing som ligger i spændfeltet mellem produktudvikling (web) analyse og (online) markedføring. Growth marketing betegnes ofte også som growth hacking og dækker det samme.  Begreberne dækker fagområdet, hvor en growth marketeer / hacker er personen der udfører arbejdet.

Growth Marketing Definition

“Growth marketing / Growth Hacking fokuserer intensivt på at erhverve, fastholde og engagere kunder. Det er en kombination af produktudvikling, analytics og online marketing, sigtet imod hurtigt at udvikle og teste idéer der skaber holdbar vækst.”

Growth marketing udføres primært i internetbaserede virksomheder med abonnements-baserede online services, fx. Software as as service.

Hvor traditionel marketing fokuserer på at skabe opmærksomhed og erhverve kunder, går Growth Marketing en del videre gennem at sikre succesfuld aktivering (onboarding) fastholdelse, omsætningsgenerering og afslutningsvis sætter gang i mekanismer hvor kunder vil anbefale produktet til andre.

Growth Marketer Kompetencer

En growth marketer er altså en medarbejder eller konsulent som beskæftiger sig men hele flowet fra erhvervelse af leads til fastholdelse af kunder, med fokus på skalere virksomheden.

Den typiske kompentencer for en growth marketeer, er primært online marketing, men også kompentencer inden for dataanalyse og produktudvikling er nødvendige.

Typiske kompentencer der må forventes;

  • Adwords, SEO, Social Media (advertising), Content marketing, Email marketing (Automation), Webanalytics, Webudvikling

Derudover vil offlinekompentecer som PR, Telefonsalg  også være særdeles nyttige.